Trasa

Zlatá stezka

Ultra výzva a dálková turistická trasa v Českém ráji. Zlatá stezka začíná v Jičíně a končí v Mladé Boleslavi nebo obráceně, podle volby směru. Červená turistická značka, kterou je Zlatá stezka vyznačena, se klikatí 118 kilometrů Českým rájem s převýšením okolo 3000 metrů.

Jičín, Mladá Boleslav ( podle volby směru )

118 km

cca 3000 m+

Ultra výzva a dálková trasa

Vyber si směr, zvol kategorii a vydej se na trasu Zlaté stezky.

Kategorie

Běžec s limitem 24 hodin

Turista s limitem 120 hodin /5 dní/.

Zdolej výzvu Zlaté stezky a staň se členem klubu.

Trasa

Celá trasa vede po červené turistické

Na ukazatelích je také často označení Zlatá stezka Českého ráje.

Můžeš si vybrat směr:

• Jičín ⇒ Mladá Boleslav
  • Mladá Boleslav ⇒ Jičín

Jičín – Mladá Boleslav

Start Valdštejnovo náměstí, Jičín – vrch Tábor – Skuhrov – Kozákov – Koberovy – Malá Skála – Frýdštejn – Dolánky – Turnov – Valdštejn – Hrubá Skála – Vidlák – Trosky – Nebákov – Libošovice – Kost – Příhrazy – Drábské světničky – Valečov – Mnichovo Hradiště – Klášter – Klokočka – Bakov nad Jizerou – Debř – Mladá Boleslav – cíl Staroměstské náměstí, Mladá Boleslav.

Mladá Boleslav – Jičín

Start, Staroměstské náměstí, Mladá Boleslav – Debř – Bakov nad Jizerou – klokočka – Klášter – Mnichovo Hradiště – Valečov – Drábské světničky – Příhrazské skály, Příhrazy – Kost – Libošovice – Nebákov – Trosky – Vidlák – Hrubá Skála – Valdštejn – Turnov – Dolánky – Frýdštejn – Malá Skála – Koberovy – Kozákov – Skuhrov – vrch Tábor – Valdštejnovo náměstí, Jičín, cíl.

Mapy

Směr Mladá Boleslav – Jičín

Směr Jičín – Mladá Boleslav

Podrobnější popis trasy

Zlaté stezky Českého ráje

Popis trasi pro směr Jičín – Mladá Boleslav. Pro opačný směs sroluj dolu a jeď po stránce nahoruwink

Start je v Jičíne na Valdštejnově náměstí u rozcestníku. Najdi si červenou značku a vydej se za dobrodružstvím v Českým ráji.

Proběhni Valdickou bránou a několika uličkami k dlouhé aleji. Valdštejnova lipová alej tě dovede až k Valdštejnově lodžii, kde červená zahýbá a míří pryč z města.  Vede okolo vrchů Zebín a Železný do obce Železnice.

Červená dále pokračuje na Kyje. Za vesnicí začíná stoupání na první větší kopec na trase, na Tábor.

Před startem můžete vyběhnout na ochoz Valdické brány a rozhlédnout se po okolí Jičína.

Věž je vysoká 52 metrů a k ochozu musíte zdolat 156 schodů.

Vrch Tábor ( 678 m ), na vrcholu je Tichánkova rozhledna s penziónem a restaurací. Také Kostel proměnění páně.

Po občerstvení se vydej dál, po červený. Seběhni do Košova a dál na Rváčov, cestou si můžeš udělat pár metrů odbočku na Smetanovu vyhlídku, před sebou uvidíš Kozákov. Ano, tam také za chvilku poběžíš.

Za Skuhrovem vede cesta lesem, pozor ať nepřeběhneš odbočku u osady Bezděčín.

Od křižovatky Zelený háj začíná stoupání na Kozákov.

Pojmenování vrchu Tábor vzniklo podle zdejších táborů lidu v husitské době.

Tichánkova rozhledna, vrch Tábor

Kozákov ( 744 m ), nejvyšší bod na trase Zlaté stezky. Máš za sebou 26 km, můžeš se najíst v restauraci v Riegrově chatě nebo v sousedícím kiosku nebo rozhlédnout se po krajině z místní rozhledny.

Po červený se vydej směr Hamštejnský hřeben a dál na Koberovy. Pozor na rozcestí asi 500 m od Kozákova, kde jedna větev červené odbočuje do leva, ty ale běžíž rovně.

Z Koberov kousek po silnici do Besedic. Dbej na svou bezpečnost při seběhu Besedickými skalami do Malé Skály, jeden úsek, obzvláště za mokra, je velmi nepříjemný.

Riegrova chata Kozákov

Malá Skála, jedno z hlavních středisek Českého ráje a velká možst pro doplnění stravy a tekutin.

Ale pozor, z Malé Skály následuje prudký výšlap, samozřejmě po červené, pod Pantheon a dál k hradu Frýdštejn. V obci Frýdštejn je další možnost občerstvení. A pak se jde směr Záborčí, kde je velmi nádherný trailový úsek lesem mezi skálami.

Upozornění: při přebíhání silnice č.10 dbejte zvýšené pozornost, bývá zde velký provoz.

Za silnicí, hned za otvorem mezi svodily, začání stezka, která tě dovede nad Turnov. Následuje seběh na Dolánky. A pod zámkem Hrubý Rohozec tě červená zavede až do Turnova.

Frýdštejn

Trasa Turnovem je překvapivě relativně snadná. Nikde se zbytečně nekličkuje uličkami.

Za Turnovem tě schody ( viz obrázek vedle ) a prudké stoupání dovede až k rozhledně Hlavatici.

Cestou do kopce mineš Bránu do Českého ráje. Jde skupinu několika dřevěných soch. Tzv. Duchovní Brána do Českého ráje vznikla v roce 2008. Každá ze soch je z jiného stromu a má vyzařovat svou energii.

Od Hlavatice tě červená zavede k hradu Valdštejnu a do do nitra Hruboskalska.

Frýdštejn

Hruboskalsko, jsme lehce za 50 kilometrem trasy Zlaté Stezky.

Hlavatice – Valdštejn – přes vyhlídky a přes Arboretum dál okolo zámku Hrubá Skála.

Hruboskalsko nabízí také možnost občerstvení a doplnění zásob. Menší restaurace je u hradu Valdštejn, kiosek je před arboretem a kiosky jsou také na parkovišti u zámku Hrubá Skála, kde je navíc zámecká restaurace.

p

Arboretum Bukovina u Hrubé skály

Zlatá stezka zde prochází přímo arboretem, vstup je zdarma. Trasa vede skrz, pouze v přípdadě uzavření, je možné ho oběhnout (obejít) okolo po silničce.

Z Hrubé Skály seběh do Věžického údolí a dál k Vidláku, i zde je restaurace, jíst se dá zkrátka skoro po celé cestě 🙂

Dál po silnici, za hrází rybníka do lesa a prudce nahoru. Přes Tachov až pod Trosky.

Na Trosky, ke hradu a na jeho prohlídku se můžeš vydat dobrovolně, mimo soutěž. Červená nevede k hradu, ale z parkoviště pod hradem se stáčí dolů za hotelem ( zase restaurace ) a klesá k oblíbenému kempu Svitačka.

Následuje kousek po silnici a dál směr Nebákov.

hrad Trsoky

Nebákov a další možnost občerstvení, dál se pokračuje po červené, lesem okolo Podsemínského rybníka, za hrází rybníka poběžíš okolo Podsemínského mostu, velmi oblíbeného u filmařů,  objevil se například v rodinné komedii Jak dostat tatínka do polepšovny nebo dobrodružném filmu Kletba bratří Grimmů.

Podél Žehrovky k silnici, několik desítek metrů po silnice a znovu do terénu. Směr Libošovice.

Z Libošovic tě červená zavede Prokopským údolím až ke hradu Kost. Zde možnost občerstvení v hradní restauraci.

Cíl se blíží, už jen 45 kilometrů.

Hrad Kost – gotický hrad, jeho založení se datuje do 2. poloviny 14. století. Nyní patří potomkům rodu Kinsky dal Borgo.

p

Kost a Zlatá stezka

Zlatá stezka, červená turistická značka vede okolo hradu, ne skrz nádvoří. Hrad také bývá někdy uzavřen. Oběhněte hrad vždy okolo po značení.

Pokud se jdete do hradní restaurace občerstvit, doplnit zásoby nebo na prohlídku, vraťe se vždy stejnou bránou ven a pokračujte dál okolo hradu po Zlaté stezce Českého ráje.

Frýdštejn

Z Kosti se běží směr Srbsko a dál se lesem pomalu stoupá k okraji Příhrazských skal. Od rozcestí U věže následuje velmi prudký seběh, kombinace přírodních a umělých schodů, dolů do Příhraz. Krátký oddech a je tu, zase prudký, ale tentokrát výběh na druhou stranu Příhrazských skal. Za deště dost bahnitý výstup.

Stezka se různě klikatí mezi skalami, někde jde jen o lesní stezku, někde jsou pískovcové překážky a někdy dlouhé kovové schody ( za mokra velmi kluzké ). Odměnou jsou krásné výhledy.

V penzionu Na krásné vyhlídce se můžeš dobře občerstvit a vydat se k Drábským světničkám. Za nimi se stezka stáčí a po západní hraně skalního města, míří směr Skalka a zřícenina hradu Valečov.

Frýdštejn

Proběhneš okolo Valečova, proběhneš Zásadku a přes louky běžíš směr Mnichovo Hradiště. Zde upozorňuji na navigaci, tento úsek: Zásadka – Mnichovo Hradiště je velmi špatně značený. Ale zase tolik cest tam není 🙂

Proběhnutí Mnichovo Hradištěm není složité, ale bude od tebe vyžadovat trochu pozornosti při sledování červené značky.

Frýdštejn

Při přeběhnutí Jizery za Mnichovým Hradištěm jsme na 95 kilometru, cíl se rychle blíží. Po silnici na Klášter, vyběhnutí k místnímu pivovaru, rychle dolu a dál po silnici směrem do Maníkovic.

Od Mnichova Hradiště se Zlatá stezka Českého ráje spojila s jednou větví Svatojakubské cesty. Můžeš tak u cesty vidět její znak v podobě mušle hřebenatky.

Maníkovice – seběh dolů na Klokočku, zde si u pramene, který se nachází pod kaplí svatého Stapina, můžeš doplnit vodu ( je to jen 50 metrů od cesty ). Pokračuj dál lesem do Nové Vsi a dál po silnice do Malé Bělé a dál po mostě přes Jizeru až na náměstí do Bakova nad Jizerou.

Po proběhnutí Bakova tě červená značka dovede na krásnou stezku podél Jizery, až do Josefova Dolu. Po silnici do Debře, znovu na druhý břeh Jizery přes Masarykův most. Za železničním přejezdem doleva a dál po červené na Boleslav. Opět pěkná stezka podél Jizery.

Poslední kilometry, jdeme do závěrečného spurtu. Proběhni Podlázky a dál podél Jizery a už jsi v Boleslavi. Přes most, po schodech nahoru ( viz obrázek ). Na Komenské náměstí, okolo magistrátu na Staroměstské náměstí.

Cíl je u Mariánského sloupu.

Zvítězil jsi, gratuluji.

Detaily ze Stezky

Díky tomu, že 118 km dlouhá Zlatá stezka prochází celým Českým rájem, můžete přímo na stezce vidět a navštívit mnoho různých památek a přírodních zajímavostí. Jedinou vyjímkou jsou Prachovské skály nedaleko Jičína, těmi Zlatá stezka neprochází, hlavní část Prachovských skal je placená oblast.

Celý Český ráj je hojně navštěvovaný, a tak, zejména přes letní sezónu, je zde také mnoho možností, kde se občerstvit.

Zde je tedy několik tipů na památky, přírodní a technické zajímavosti a možnosti občerstvení. (Podrobněji budou postupně představovány  v samostatných článcích, zde na blogu.)

Voda, Prameny

Při na trase Zlaté stezky jsou tři přírodní zdroje vody, celoročně dostupné.

• Klokočka
    • Studna u Podsemínského mlýna
    • Teplice v obci Malá Skála
Občerstvení

Na Stezce je mnoho možností, kde se občerstvit a nakoupit zásoby, zejména přes letní turistickou sezonu ( květen – září ) je otevřeno téměř vše.

Co kde doporučit?

Každý máme jiné chutě a potřeby. Ale třeba výbornou českou domácí kuchyni nebo borůvkové knedlíky najdete na Boučkově statku na Malé Skále, tamtéž, ale na druhém břehu Jizery, si v obchodě Farma Natura dejte zákusek, zmrzlinu a kávu. Grilované maso nebo rybu? Mrkněte se do hradní restaurace na Kosti. A obyčejnou, tedy vlastně neobyčejnou, vodu si naberte na Klokočce. Jezdí tam pro ni z širokého okolí.

Další tipy na to, kde se občerstvit, kde hledat vodu na Zlaté stezce najdete v článku: Voda a občerstvení na Zlaté stezce

Památky

Zde je přehled 10 nejznámějších památek, které jsou přímo u Zlaté Stezky nebo v jejím bezprostředním dosahu, řekněme do 500 metrů od stezky.

1. Valdštejnská lodžie, Jičín
  9. zřícenina hradu Valečov
  10. zámek Mnichovo Hradiště
Přírodní a jiné zajímavosti

Přírodní a jiné technické zajímavosti přímo na trase Zlaté stezky:

• Valdická brána, Jičín
  • hrad Mladá Boleslav

tábořiště Svitačka

Kempy a tábořiště

Máme tu něco pro turisty, kteří se vydají zdolat Zlatou stezku jako dálkovou trasu, v turistickém módů, při několikadenním putování.

V Českém ráji je mnoho možností, kde se při turistickém cestování po této krásné oblasti ubytovat, kde rozbít tábor, postavit stan. Přímo na Zlaté stezce nebo v bezprostřední blízkosti je několik kempů a tábořišt.

Zde jsou naše tipy:

• Malá Skála – Autokemp Ostrov
  • Dolánky – kemp Dolánky
  • Sedmihorky – autokemp Sedmihorky ( cca 2-3 km od Stezky )
  • Troskovice – tábořiště/autokemp Svitačka
  • Branžež, Nová ves – kempy u Komárovského rybníku (cca 2-3 km od Stezky)

Zlatá stezka Českého ráje

Dálková turistická trasa

Ultra běžecká výzva

118 km, 3000 m+

Červená turistická značka

R

Zážitky, výkon, památky a krásy přírody